mervisyväranta

"Uusien" taksien veronkierto estettävä

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Liikenne palveluna on hieno ajatus, ja kelpaa varmasti kaikille. Mutta laissa on niin paljon uutta käytäntöä, että pieleen voi mennä monessakin kohdassa. Tuttu taksamittari ei ole enää takseissa pakollinen. Enimmäishintoja ei enää säännellä. Kuntakohtaiset lupakiintiöt poistuvat. Taksikyytejä voi tarjota vaikka kuorma-autolla.

Taksamittarien poistuminen voi muodostua merkittäväksi ongelmaksi, jos siten pääsee syntymään kahdet markkinat – kunnialliset taksiyrittäjät maksavat veroa ja muut kiertävät veronmaksua. Pidän todennäköisenä, että verojen maksamatta jättäminen lisääntyy nykyisestä (nyt verotuloja ei kerry pimeistä takseista, mutta jatkossa myös taksiluvan haltija voi jättää veroja maksamatta).

Veronkierto taksialalla on ikävä uutinen tavallisille veronmaksajille. Taas joku vetää välistä, ja valtion kassasta on vähemmän jaettavaa hyvinvointivaltion tärkeisiin palveluihin. Uuden liikennepalvelulain vaikutuksia onkin seurattava erittäin tarkkaan, ja epätoivotut vaikutukset on estettävä lakiin tehtävillä päivityksillä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat